Tahografe si Limitatoare de viteza
ORDIN Nr. 2132 din 8 decembrie 2005 pentru aprobarea Reglementărilor privind omologarea individuală, eliberarea cărţii de identitate şi certificarea autenticităţii v
EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCŢIILOR ŞI TURISMULUI
PUBLICAT îN: MONITORUL OFICIAL NR. 1160 din 21 decembrie 2005
în temeiul prevederilor art. II din Ordonanţa Guvernului nr. 35/2005 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea vehiculelor rutiere şi eliberarea cărţii de identitate a acestora, în vederea admiterii în circulaţie pe drumurile publice din România, ale art. 5 alin. (2) lit. i) şi alin. (3) lit. p) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, precum şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului emite următorul ordin:
ART. 1
Se aprobă Reglementările privind omologarea individuală, eliberarea cărţii de identitate şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere - RNTR 7, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
ART. 2
Regia Autonomă "Registrul Auto Român" va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 3
Pe data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 36/2003 pentru aprobarea Reglementărilor privind omologarea vehiculelor rutiere, a echipamentelor şi a componentelor pentru vehicule rutiere, eliberarea cărţii de identitate a vehiculelor rutiere, certificarea autenticităţii şi identificarea vehiculelor rutiere - RNTR 7, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 575 din 11 august 2003, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 4
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2006.
Ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului,
Gheorghe Dobre
ANEXA 1*)
*) Anexa este reprodusă în facsimil.
Reglementări privind omologarea individuală, eliberarea cărţii de identitate şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere - RNTR 7
Prescurtări şi definirea unor termeni utilizaţi
ABS - Sistem de prevenire a blocării roţilor la frânare
Ansamblu de vehicule - ansamblu format dintr-un autovehicul tractor şi unul
sau două vehicule tractate
Autotren rutier - ansamblu format dintr-un autovehicul tractor şi o remorcă
Autovehicul - vehicul care se deplasează prin propulsie proprie,
cu excepţia celui care circulă pe şine
Autovehicul articulat - ansamblu format dintr-un autotractor şi o
semiremorcă
CE - Comunitatea Europeană
CEE - Comunitatea Economică Europeană
CIV - carte de identitate a vehiculului
Condiţii constructive - cerinţe privind fabricaţia vehiculelor, care se
verifică la omologare
Directivă de bază - directivă care se referă la omologarea unui vehicul,
(specifică) a unui sistem al acestuia (de exemplu sistemul de
frânare), a unei componente (de exemplu farul) sau a
unei entităţi tehnice (de exemplu bara antiîmpănare)
care poate fi omologată separat de vehicul.
Directivă-cadru - directivă care se referă la omologarea de tip a
întregului vehicul
Elemente de - informaţii cu privire la identitatea unui vehicul
identificare care se regăsesc pe acesta (număr de identificare,
serie de motor, plăcuţă constructor, etichete etc.).
ELR - ciclu de încercare privind emisiile poluante ale
unui mac constând dintr-o secvenţă de încărcări
dinamice la regimuri (turaţii) stabilizate ale
motorului şi care este precizat prin
Directiva 88/77/CEE modificată de
Directiva 1999/96/CE
ESC - ciclu de încercare privind emisiile poluante ale
unui mac constând din 13 puncte de regim stabilizat
al motorului şi care este precizat prin
Directiva 88/77/CEE modificată de
Directiva 1999/96/CE
ETC - ciclu tranzitoriu de încercare precizat prin
Directiva 88/77/CEE modificată de
Directiva 1999/96/CE
FIVA - Federaţia Internaţională a Vehiculelor Istorice
Formular-tip - imprimat care se completează în vederea întocmirii
unui document de omologare sau înmatriculare.
GNC - gaz natural comprimat
GPL - gaz petrolier lichefiat
Identificarea - procedura prin care RAR verifică dacă numărul de
vehiculului identificare al unui vehicul este original şi/sau nu
a fost supus unor modificări neautorizate.
încărcătură - încărcătură care, în vederea transportării cu
indivizibilă mijloace rutiere, nu poate să fie divizată în două
sau mai multe părţi decât cu cheltuieli exagerate
şi care nu se justifică ori cu riscuri de
deteriorare şi care nu poate, din motive privind
masa şi dimensiunile sale, să fie transportată de
către un autovehicul, o remorcă, un autotren rutier
sau un autovehicul articulat care corespund
cerinţelor prezentelor reglementări
mac - motor cu aprindere prin comprimare
mas - motor cu aprindere prin scânteie (comandată)
Masa maximă - masa maximă a unui vehicul, în funcţie de
tehnic admisibilă construcţia şi performanţele sale, care este
(Masa totală declarată de constructorul acestuia şi menţionată în
maximă autorizată) documentele de omologare
Masa maximă - masa maximă a ansamblului care cuprinde
tehnic admisibilă a autovehiculul şi remorca/remorcile sale şi care este
ansamblului declarată de către constructor. în cazul unui
ansamblu care include o semiremorcă sau o remorcă cu
axă centrală, se utilizează masa maximă tehnic
admisibilă pe axele remorcii şi nu masa maximă
tehnic admisibilă a semiremorcii/remorcii cu axă
centrală
Masa maximă - masa corespunzătoare sarcinii verticale statice
tehnic admisibilă pe maxim admisibilă transmisă solului de axa/grupul de
axă/grup de axe axe respectiv în funcţie de construcţia vehiculului
(Masa maximă şi a axei/grupului de axe şi care este declarată de
autorizată pe axă/ constructor şi menţionată în documentele de
grup de axe) omologare
Masa maximă - masa corespunzătoare sarcinii verticale statice
tehnic admisibilă maxim admisibilă pe punctul de cuplare în funcţie de
pe punctul de cuplare construcţia autovehiculului şi/sau a dispozitivului
al autovehiculului de cuplare şi care este declarată de constructorul
autovehiculului şi menţionată în documentele de
omologare. Prin definiţie, această masă nu include
masa dispozitivului de cuplare al autovehiculului
Masa maximă - masa corespunzătoare sarcinii statice verticale
tehnic admisibilă pe maxime transferate de remorcă pe dispozitivul de
punctul de cuplare cuplare al autovehiculului, declarată de
al unei semiremorci constructorul remorcii cu axă centrală sau al
sau remorci cu axă semiremorcii şi menţionată în documentele de
centrală omologare
Masa proprie a - masa vehiculului carosat, gata de drum şi, în cazul
vehiculului (masa unui autovehicul tractor (cu excepţia celor din
vehiculului gata de categoria M1) cu dispozitivul de remorcare dacă el
drum) este montat de constructor, sau masa şasiului ori a
şasiului cu cabină, fără caroserie şi/sau
dispozitivul de remorcare, dacă fabricantul nu
montează caroseria şi/sau dispozitivul de remorcare
(include masa corespunzătoare lichidelor, sculelor,
roţii de rezervă dacă este cazul, conducătorului şi,
pentru autobuze şi autocare a însoţitorului, dacă în
vehicul este prevăzut un scaun pentru acesta). Masa
conducătorului şi, dacă este cazul, a însoţitorului,
este considerată a fi 75 kg. Rezervorul de carburant
este considerat a fi umplut la 90% din capacitate,
iar celelalte sisteme care conţin lichide (cu
excepţia celor pentru ape uzate) sunt considerate a
fi umplute la 100% din capacitatea declarată de
către constructor. în cazul autovehiculelor cu 2 sau
3 roţi masa proprie nu include masa conducătorului
(75 kg)
Masa remorcabilă - masa corespunzătoare sarcinii verticale statice
totale transmise la sol de axa sau grupul de axe
a/ale vehiculului remorcat/vehiculelor remorcate
Număr de - cod alcătuit dintr-o succesiune de 15 caractere
omologare (număr (cifre şi litere), acordat de către RAR unui anumit
de registru) vehicul, pe baza caracteristicilor constructive şi
de performanţă ale acestuia
Numărul de - combinaţie structurală de caractere atribuite unui
identificare a unui vehicul de către constructorul său sau de către o
vehicul (VIN) autoritate competentă, în vederea identificării
respectivului vehicul (SR ISO 3779:1996);
OBD - sistem de diagnosticare privind emisiile poluante cu
care este echipat un autovehicul (dispozitiv de
control al emisiilor poluante capabil de a detecta
cauza probabilă a unei defecţiuni prin intermediul
unor coduri de eroare stocate în memoria
calculatorului autovehiculului)
OBM - sistem de măsurare privind emisiile poluante cu care
este echipat un autovehicul
Omologare - procedura prin care RAR certifică faptul că un
individuală vehicul, evaluat individual, îndeplineşte cerinţele
prevăzute în prezentele reglementări
Plăcuţă constructor - element din tablă sau material plastic fixat pe
caroseria vehiculului şi inscripţionat de către
constructor cu următoarele caracteristici ale
respectivului vehicul, după caz: nume constructor,
nr. omologare CE, nr. identificare vehicul, masa
maximă tehnic admisibilă, masa maximă tehnic
admisibilă a ansamblului, masa maximă tehnic
admisibilă pe axă/grup de axe
RAR - Registrul Auto Român
Regulament CEE (CE) - Regulament al Uniunii Europene
Regulament CEE - ONU - Regulament anexă la Acordul de la Geneva din 1958
RNTR-1 - Reglementări privind certificarea încadrării
vehiculelor rutiere, înmatriculate, în normele
tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere,
protecţia mediului şi în categoria de folosinţă
conform destinaţiei, prin inspecţia tehnică
periodică
RNTR-2 - Reglementări privind omologarea de tip şi eliberarea
cărţii de identitate a vehiculelor rutiere, precum
şi omologarea de tip a produselor utilizate la
acestea
Sistem - un ansamblu de dispozitive combinate pentru a
permite efectuarea unei funcţii specifice într-un
vehicul şi care trebuie să îndeplinească prevederile
cuprinse în prezentele reglementări
Solicitant - persoana care prezintă vehiculul şi cere în scris
reprezentantului RAR efectuarea unei prestaţii
Tip de vehicul - vehiculele dintr-o anumită categorie, identice cel
puţin în ceea ce priveşte aspectele esenţiale
indicate în RNTR-2. Un tip de vehicul poate avea
variante şi versiuni diferite
Variantă - vehiculele dintr-un anumit tip, identice cel puţin
în ceea ce priveşte aspectele esenţiale indicate în
RNTR-2
Vehicul alimentat cu - un vehicul echipat cu un echipament specific care
GPL sau GNC permite utilizarea GPL sau GNC în sistemul său de
propulsie. Vehiculele care funcţionează cu GPL sau
GNC pot fi fabricate ca vehicul monocarburant sau
bicarburant
Vehicul de bază - vehicul incomplet, al cărui număr de identificare ca
vehicul se păstrează în timpul următoarelor etape
ale procesului de construcţie şi omologare în mai
multe etape
Vehicul complet - vehicul care a fost supus unui proces de omologare
într-o sigură etapă şi care îndeplineşte toate
prescripţiile relevante ale prezentelor reglementări
Vehicul completat - vehicul care a fost supus unui proces de omologare
în mai multe etape şi care îndeplineşte toate
prescripţiile relevante ale prezentelor reglementări
Vehicul incomplet - vehicul care necesită completarea în cel puţin o
etapă de fabricaţie pentru a îndeplini toate
prescripţiile relevante ale prezentelor reglementări
Vehicul (rutier) - un sistem mecanic care circulă pe drum, cu sau fără
mijloace de autopropulsare, şi care se utilizează în
mod normal pentru transportul de persoane şi/sau
mărfuri ori efectuarea de servicii sau lucrări
Vehicul cu - vehicul a cărui suprastructură fixă sau mobilă este
temperatură echipată în mod special pentru transportul de
controlată mărfuri la temperaturi controlate şi ai cărei pereţi
laterali au o grosime (inclusiv izolaţia) de cel
puţin 45 mm
Versiune - vehiculele dintr-o anumită variantă, identice cel
puţin în ceea ce priveşte aspectele esenţiale
indicate în RNTR-2
CAP. 1
Metodologia de omologare individuală şi eliberare a CIV
1. Prin omologare individuală (denumită în continuare omologare) RAR atestă că un vehicul îndeplineşte individual cerinţele constructive şi pe cele privind starea tehnică, în conformitate cu prezentele reglementări.
2. Prezenta reglementare conţine condiţiile de omologare pentru următoarele categorii de vehicule:
2.1. autovehiculele complete sau incomplete, destinate circulaţiei pe drumurile publice, având cel puţin 4 roţi şi o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h, precum şi remorcile acestora. Condiţiile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească aceste vehicule sunt menţionate în cap. IV al prezentelor reglementări.
2.2. tractoarele agricole şi forestiere pe roţi, remorcile acestora, precum şi maşinile autopropulsate pentru lucrări care păstrează caracteristicile de bază ale unui tractor agricol sau forestier pe roţi, având cel puţin două axe şi o viteză maximă constructivă cuprinsă între 6 şi 40 km/h. Condiţiile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească aceste vehicule sunt menţionate în cap. V al prezentelor reglementări.
2.3. autovehiculele cu 2 sau 3 roţi, având roţi jumelate sau nejumelate, destinate circulaţiei pe drumurile publice, precum şi cvadriciclurile. Condiţiile constructive pe care trebuie să le îndeplinească aceste vehicule sunt menţionate în cap. VI al prezentelor reglementări. Sunt exceptate:
2.3.1. autovehiculele având o viteză maximă constructivă care nu depăşeşte 6 km/h;
2.3.2. autovehiculele destinate să fie conduse de către un pieton;
2.3.3. autovehiculele destinate să fie utilizate de către persoane cu handicap fizic - scaune rulante;
2.3.4. autovehiculele destinate competiţiilor sportive organizate pe drumurile publice sau în afara acestora;
2.3.5. autovehiculele concepute în special pentru utilizarea în afara drumurilor publice şi pentru activităţi recreative, având 3 roţi simetrice plasate una în faţă şi celelalte două în spate;
2.3.6. bicicletele cu pedalare asistată, echipate cu un motor electric auxiliar de o putere nominală continuă maximă de 0,25 kW, a cărui alimentare este redusă progresiv şi în final întreruptă atunci când vehiculul atinge o viteză maximă de 25 km/h sau mai devreme în cazul în care ciclistul se opreşte din pedalat.
3. Omologarea se acordă pentru:
3.1. vehiculele noi, fabricate, importate sau introduse în România, în număr de cel mult 10 bucăţi de acelaşi tip, de către aceeaşi persoană juridică sau fizică. De la data aderării României la Uniunea Europeană, sunt exceptate de la prevederile acestui aliniat privind omologarea vehiculele noi pentru care se poate prezenta originalul certificatului de conformitate CE, eliberat în baza unei omologări comunitare CE de tip a întregului vehicul valabilă;
3.2. vehiculele utilizate, care nu au mai fost înmatriculate în România. De la data aderării României la Uniunea Europeană, sunt exceptate de la prevederile acestui aliniat privind omologarea vehiculele care au fost înmatriculate ultima dată într-un Stat membru al Uniunii Europene.
3.3. vehiculele înmatriculate în România, la care s-au modificat caracteristicile tehnice menţionate în CIV.
4. Omologarea se efectuează de către RAR în reprezentanţele sale şi constă în:
4.1. stabilirea caracteristicilor constructive ale vehiculului;
4.2. efectuarea verificărilor şi, după caz, a încercărilor necesare pentru evaluarea îndeplinirii condiţiilor constructive din prezentele reglementări;
4.3. efectuarea verificărilor prevăzute în RNTR-1 privind starea tehnică, precum şi, după caz, a celor din reglementările corespunzătoare unor categorii specifice de vehicule (ADR, ATP, GPL etc.).
5. Pentru vehiculele menţionate la subcap. 3.2, omologarea include şi certificarea autenticităţii vehiculelor, activitate care se efectuează conform capitolului II.
6. Omologarea se acordă dacă rezultatele verificărilor precizate la pct. 4 şi, după caz, pct. 5, demonstrează îndeplinirea cerinţelor din prezentele reglementări. Condiţiile constructive impuse pentru omologarea unui vehicul se consideră îndeplinite dacă acesta este însoţit de un certificat de conformitate CE valabil (eliberat de către constructor în urma unei omologări obţinute în conformitate cu prevederile unei directive-cadru) şi dacă pe plăcuţa constructorului aplicată pe vehicul se regăseşte numărul de omologare CE. Documentul care atestă acordarea omologării este CIV.
7. CIV conţine date despre vehicul şi proprietarii pe numele cărora acesta a fost înmatriculat succesiv. Datele despre vehicul se înscriu de către RAR, iar datele despre proprietari se înscriu de către autoritatea competentă care efectuează înmatricularea, potrivit legii. La înstrăinarea vehiculului, ultimul proprietar al acestuia are obligaţia de a transmite dobânditorului CIV.
8. Ţinând seama de prevederile pct. 4, CIV se eliberează şi în următoarele situaţii:
8.1. Pentru vehiculele deja înmatriculate în România şi care nu deţin CIV. în acest caz se efectuează verificările şi/sau încercările menţionate la subpct. 4.1, 4.2, şi 4.3, cu precizarea că în cazul subpct. 4.2 se vor avea în vedere condiţiile constructive valabile la data înmatriculării vehiculelor respective;
8.2. De la data aderării României la Uniunea Europeană, pentru vehiculele noi, în cazul existenţei unei omologări comunitare CE de tip a întregului vehicul valabilă, în baza originalului certificatului de conformitate CE. în acest caz, CIV se va elibera numai pe baza efectuării verificărilor menţionate la subpct. 4.1.
8.3. De la data aderării României la Uniunea Europeană, în cazul vehiculelor exceptate de la omologare conform 3.2. în acest caz, CIV se va elibera pe baza efectuării verificărilor menţionate la subpct. 4.1 şi 4.3. în plus, pentru aceste vehicule eliberarea CIV presupune şi certificarea autenticităţii vehiculului, activitate care se efectuează conform capitolului II.
9. RAR modifică datele despre vehicul înscrise în CIV, în urma omologării vehiculelor precizate la subpct. 3.3, dacă acestea respectă prevederile legislaţiei şi reglementărilor tehnice aplicabile. Prin excepţie, RAR eliberează o nouă CIV dacă omologarea unui astfel de vehicul a fost determinată de înlocuirea caroseriei/şasiului.
10. în cazul pierderii, furtului sau distrugerii CIV, RAR poate emite un duplicat la CIV, cu avizul autorităţii competente care a efectuat înmatricularea. De asemenea, RAR poate emite un duplicat la CIV şi în cazul refuzului de predare a CIV constatat de executorul judecătoresc, cu ocazia executării silite. Duplicatul unei CIV se emite numai pe baza înregistrărilor din sistemul informatic al RAR, fără prezentarea vehiculului.
11. La epuizarea spaţiului destinat înscrierii caracteristicilor tehnice ale vehiculului ori a datelor de identitate a deţinătorilor, RAR eliberează o nouă CIV.
12. RAR poate elibera CIV cu valabilitate limitată de 30 de zile pentru vehiculele care nu corespund integral cerinţelor de omologare, pentru scoaterea lor din ţară;
13. Pentru alte situaţii sau în cazul în care se solicită eliberarea CIV cu valabilitate limitată mai mare de 30 de zile, este necesară aprobarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
14. în cazurile prevăzute la pct. 12 şi 13, valabilitatea CIV se socoteşte de la data înmatriculării vehiculului respectiv.
15. Omologarea şi eliberarea/modificarea CIV sunt condiţionate de completarea de către solicitant a formularului Cerere activitate RAR (anexa nr. 1) cu date privind identitatea sa, a vehiculului şi a deţinătorului acestuia. Cererea se va completa de către solicitant pe propria sa răspundere, va fi semnată în prezenţa angajatului RAR care efectuează prestaţia şi va rămâne în arhiva RAR, conform prevederilor legale.
16. CIV completată numai cu datele despre vehicul se eliberează de RAR:
16.1. solicitantului activităţii de omologare, pentru vehiculele menţionate la subpct. 3.1 şi 3.2;
16.2. solicitantului activităţii de eliberare a CIV, pentru vehiculele menţionate la subpct. 8.1, 8.2 sau 8.3, precum şi în cadrul activităţii de eliberare a duplicatului unei CIV care nu a intrat în evidenţa autorităţii competente de înmatriculare;
16.3. deţinătorului vehiculului sau împuternicitului legal al acestuia, în cadrul activităţii de eliberare a duplicatului unei CIV sau la eliberarea unei alte CIV, dacă cea iniţială a fost luată în evidenţă de către autoritatea competentă de înmatriculare.
17. Pentru vehiculele precizate la subpct. 3.3, RAR modifică CIV/eliberează o nouă CIV numai la solicitarea deţinătorului înscris în CIV.
18. Definirea categoriilor de folosinţă ale vehiculelor, clasificarea vehiculelor pe categorii de omologare, precum şi definirea tipurilor de caroserie şi a claselor pentru autovehiculele pentru transportul de pasageri sunt cele precizate în RNTR-2.
19. Modificările vehiculelor precizate la subpct. 3.3 şi care determină omologarea acestora se pot efectua numai în ateliere specializate, autorizate conform legislaţiei în vigoare.
CAP. 2
Metodologia de certificare a autenticităţii
1. Certificarea autenticităţii se efectuează de către RAR:
1.1. Pentru vehiculele utilizate care nu au mai fost înmatriculate în România şi care se supun omologării;
1.2. De la data aderării României la Uniunea Europeană, pentru vehiculele care au fost înmatriculate ultima dată într-un stat membru al Uniunii Europene şi care sunt importate sau introduse în România;
1.3. Pentru vehiculele care sunt sau au mai fost înmatriculate în România şi care îşi schimbă deţinătorul.
2. Sunt exceptate de la certificarea autenticităţii autovehiculele destinate competiţiilor sportive şi vehiculele istorice.
3. Certificarea autenticităţii se efectuează prin metode nedistructive.
4. Certificarea autenticităţii este condiţionată de completarea de către solicitant a formularului Cerere activitate RAR cu date privind identitatea sa, a vehiculului şi a deţinătorului acestuia. Cererea se va completa de către solicitant pe propria sa răspundere, va fi semnată în prezenţa angajatului RAR care efectuează prestaţia şi va rămâne în arhiva RAR, conform prevederilor legale.
5. Pentru vehiculele precizate la subpct. 1.1 şi 1.2, la certificarea autenticităţii se verifică dacă:
5.1. principalele elemente de identificare ale vehiculului sunt originale şi/sau nu au fost supuse unor modificări neautorizate;
5.2. formularul-tip al documentului care confirmă înmatricularea anterioară a vehiculului, eliberat de autorităţile competente din ţara de provenienţă, este autentic. Verificarea formularului-tip se face numai pentru documentele al căror model etalon se regăseşte în baza de date a RAR.
5.3. vehiculul nu figurează ca dat în urmărire pe plan intern şi internaţional conform bazelor de date la care RAR are acces pe bază de protocoale încheiate cu autorităţile care administrează aceste baze.
6. Operaţiunile aferente activităţilor menţionate la pct. 5 se efectuează în spaţii dotate cu echipamente specifice, separate faţă de cele destinate altor activităţi şi inaccesibile persoanelor neautorizate.
7. Pentru vehiculele precizate la subpct. 1.3, la certificarea autenticităţii se verifică dacă:
7.1. se menţin principalele elemente de identificare şi caracteristicile constructive ale vehiculului în aceeaşi configuraţie ca la momentul omologării;
7.2. vehiculul nu figurează ca dat în urmărire pe plan intern şi internaţional conform bazelor de date la care RAR are acces pe bază de protocoale încheiate cu autorităţile care administrează aceste baze.
8. Pentru vehiculele precizate la subpct. 1.1, 1.2 şi 1.3, care corespund din punct de vedere al certificării autenticităţii, RAR emite Certificatul de autenticitate. Acest document este valabil pentru o singură înmatriculare, dar nu mai mult de 60 de zile de la data eliberării sale.
9. Pentru vehiculele care nu corespund certificării autenticităţii, RAR eliberează o notă de constatare care conţine neconformităţile identificate.
CAP. 3
Condiţii privind efectuarea înlocuirii şasiului/caroseriei, precum şi a elementelor de şasiu/caroserie purtătoare de număr de identificare
1. RAR nu eliberează/modifică CIV pentru un vehicul la care s-a înlocuit şasiul/caroseria sau la care s-a înlocuit numai elementul purtător al numărului de identificare, dacă vehiculul iniţial este blocat în sistemul informatic al RAR.
2. înlocuirea şasiului/caroseriei
2.1. Prin înlocuirea şasiului/caroseriei unui vehicul se înţelege totalitatea operaţiunilor determinate de schimbarea şasiului/caroseriei cu un alt şasiu/o altă caroserie compatibil(ă), în condiţiile menţionate în prezentele reglementări. Conform prevederilor cap. I, subpct. 3.3 din prezentele reglementări, noua configuraţie a vehiculului se supune omologării. Condiţiile constructive aplicabile la omologarea determinată de înlocuirea de şasiu/caroserie sunt cele din prezentele reglementări. Totuşi, vehiculele cărora li s-a înlocuit şasiul/caroseria sunt exceptate de la prevederile privind îndeplinirea normelor de poluare şi pe cele privind echiparea cu ABS a sistemului de frânare precizate în prezentele reglementări numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele cerinţe:
2.1.1. Vehiculul iniţial deţine CIV sau cel puţin este înmatriculat în România;
2.1.2. Noul element de rezistenţă (şasiul/caroseria) este compatibil cu cel iniţial;
2.1.3. în cazul autovehiculelor, s-a păstrat motorul înscris în CIV sau cel puţin în certificatul de înmatriculare.
2.2. în cazurile menţionate la pct. 2.1, dacă cel puţin una dintre cerinţele de la subpct. 2.1.1., 2.1.2. şi 2.1.3. nu este îndeplinită, omologarea vehiculului astfel obţinut se face prin raportare în totalitate la condiţiile tehnice precizate în prezentele reglementări.
2.3. Se consideră că două caroserii/şasiuri sunt compatibile în sensul subpct. 2.1.2 dacă ele sunt destinate unor vehicule identice cel puţin în ceea ce priveşte următoarele caracteristici:
2.3.1. Marca, admiţându-se ca excepţie vehiculele fabricate sub licenţă;
2.3.2. Tipul desemnat de către constructor în conformitate cu definiţia din directiva-cadru specifică (pentru toate categoriile de vehicule);
2.3.3. Tipul caroseriei (numai pentru vehiculele din categoria M);
2.3.4. Numărul de axe (pentru toate categoriile de vehicule).
2.4. Se va proceda la înlocuirea efectivă de şasiu/caroserie numai după obţinerea de către solicitant a acceptului de efectuare a acestei operaţiuni, eliberat de către RAR inclusiv pe baza identificării vehiculului iniţial. înlocuirea de şasiu/caroserie se efectuează numai în ateliere de reparaţii autorizate conform legislaţiei în vigoare pentru această activitate.
2.5. Dacă prevederile pct. 2.4 sunt îndeplinite, iar rezultatele verificărilor efectuate în cadrul omologării demonstrează îndeplinirea cerinţelor din prezentele reglementări, se eliberează o nouă CIV.
2.6. Omologarea pe baza condiţiilor valabile la data precedentei omologări sau, după caz, a celor de la data înmatriculării vehiculului în România se acordă şi pentru vehiculele în cazul cărora operaţiunea de înlocuire a şasiului/caroseriei s-a derulat anterior datei de intrare în vigoare a prezentelor reglementări, fără respectarea prevederilor de la pct. 2.4, numai dacă:
2.6.1. sunt îndeplinite cerinţele prevăzute la pct. 2.1.1 - 2.1.3;
2.6.2. se atestă prin documente data achiziţiei şasiului/caroseriei şi data efectuării operaţiunii de înlocuire (factură/deviz/adeverinţă atelier privind lucrările efectuate sau declaraţie pe propria răspundere autentificată notarial, dacă lucrarea a fost efectuată în regie proprie).
2.7. în cazurile menţionate la pct. 2.6, dacă cel puţin una dintre condiţiile prevăzute la subpct. 2.6.1 - 2.6.2 nu este îndeplinită, omologarea vehiculului astfel obţinut se face prin raportare în totalitate la condiţiile tehnice în vigoare pe care trebuie să îndeplinească un vehicul în vederea primei lui înmatriculări în România.
2.8. Caroseriile/şasiurile iniţiale ale vehiculelor cărora li s-a înlocuit principalul element al structurii lor de rezistenţă nu se mai pot folosi pentru echiparea altor vehicule.
2.9. Şasiurile/caroseriile provenite de la vehicule radiate în vederea casării nu se pot folosi pentru echiparea altor vehicule.
3. înlocuirea elementului de caroserie/şasiu purtător al numărului de identificare
3.1. Prin element de caroserie/şasiu purtător al numărului de identificare se înţelege partea componentă a structurii de rezistenţă a unui vehicul care constituie suportul numărului de identificare poansonat şi pe care constructorul o livrează ca piesă de schimb.
3.2. Pentru un vehicul, RAR acceptă înlocuirea elementului precizat la pct. 3.1 şi modifică în consecinţă CIV numai dacă:
3.2.1. Elementul montat pe vehicul constituie o piesă de schimb nouă;
3.2.2. Reparaţia s-a efectuat într-un atelier de reparaţii autorizat conform legislaţiei în vigoare pentru activitatea de intervenţie la structura de rezistenţă;
3.3. Modificarea CIV se poate face şi pentru vehiculele la care elementul de şasiu/caroserie purtător al numărului de identificare a fost înlocuit anterior datei de intrare în vigoare a prezentelor reglementări, fără respectarea prevederilor subpct. 3.2.2, numai dacă:
3.3.1. Elementul montat pe vehicul constituie o piesă de schimb nouă;
3.3.2. în absenţa numărului de identificare poansonat, celelalte indicii regăsite pe vehicul confirmă identitatea acestuia (an fabricaţie, cod şi serie motor, succesiune culori, elemente specifice perioadei de fabricaţie etc.);
3.3.3. se atestă prin documente data achiziţiei piesei de schimb şi data efectuării operaţiunii de înlocuire (factură/deviz/adeverinţă atelier privind lucrările efectuate sau declaraţie pe propria răspundere autentificată notarial, dacă lucrarea a fost efectuată în regie proprie).
3.4. în cazul în care vehiculul nu se încadrează în prevederile subcap. 3.2 sau 3.3, acesta nu va putea beneficia de eliberarea/modificarea CIV.
CAP. 4
Condiţii constructive privind autovehiculele complete sau incomplete, destinate circulaţiei pe drumurile publice, având cel puţin 4 roţi şi o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h, precum şi remorcile acestora
1. Condiţii privind elementele de identificare
1.1. Numărul de identificare trebuie să fie poansonat (după caz, inscripţionat), în general pe o componentă nedemontabilă a principalului element de rezistenţă al vehiculului, în forma şi folosind caracterele prevăzute de către constructor sau o autoritate competentă din ţara de provenienţă
1.2. Plăcuţa constructor trebuie să fie inscripţionată cel puţin cu numărul de identificare al vehiculului şi cu masele maxime tehnic admisibile, conform prezentei reglementări. După caz, se mai pot regăsi informaţii referitoare la constructorul vehiculului, motorizare, tipul vehiculului respectiv, numărul de omologare CE, iar la semiremorci, masa maximă admisibilă pe pivotul şeii de cuplare. Dacă masele maxime tehnic admisibile se situează peste masele maxime autorizate dintr-o anumită ţară, pe plăcuţa constructor pot fi înscrise şi masele maxime autorizate. în acest caz, masele maxime se vor indica în două rubrici, după cum urmează: în cea stângă, masele maxime autorizate, şi în cea dreaptă, masele maxime tehnic admisibile. Constructorul poate da şi informaţii suplimentare, sub inscripţiile obligatorii sau lateral faţă de acestea, dar în afara dreptunghiului marcat cu claritate, în care pot fi plasate exclusiv datele menţionate mai sus.
2. Condiţii privind masele
2.1. Masele maxime tehnic admisibile (totală, pe axe, remorcabile, în autotren, pe cârligul de remorcare, pe plafon, după caz), sunt cele stabilite de către constructorul vehiculului şi menţionate în documentele de omologare. Masa proprie a vehiculului se stabileşte prin cântărire.
2.2. Suma maselor tehnic admisibile pe axe nu poate fi mai mică decât masa maximă tehnic admisibilă a vehiculului, cu excepţia semiremorcilor şi a remorcilor cu axă centrală, la care o parte a masei maxime tehnic admisibile se repartizează vehiculului tractor.
2.3. Condiţii specifice privind masele autovehiculelor M1 şi ale remorcilor acestora:
2.3.1. Masa maximă tehnic admisibilă a autovehiculului nu poate fi mai mică decât masa proprie a autovehiculului plus masa de încărcare convenţională (nr. de locuri x 75 kg).
2.3.2. Masa maximă tehnic admisibilă a remorcii cu dispozitiv de frânare nu poate depăşi 3500 kg. Masa remorcabilă cu dispozitiv de frânare a unui autovehicul nu poate depăşi masa maximă tehnic admisibilă a acestuia (în cazul autovehiculelor de teren, de 1,5 ori această masă).
2.3.3. Masa maximă tehnic admisibilă a remorcii fără dispozitiv de frânare nu poate depăşi 750 kg. Masa remorcabilă fără dispozitiv de frânare a unui autovehicul nu poate depăşi jumătate din masa proprie a acestuia.
2.3.4. Masa maximă tehnic admisibilă pe axa faţă a autovehiculului nu poate fi mai mică de 30% din masa maximă tehnic admisibilă a acestuia.
2.4. Condiţii specifice privind masele unui vehicul M, N şi O, altele decât M1:
2.4.1. Masa maximă admisibilă corespunzătoare axei (axelor) motoare trebuie să reprezinte cel puţin 25% din masa maximă tehnic admisibilă a autovehiculului;
2.4.2. Masa maximă admisibilă corespunzătoare axei (axelor) directoare nu poate fi mai mică decât 20% din masa maximă tehnic admisibilă a vehiculului;
2.4.3. Autovehiculele trebuie să poată dezvolta o putere de cel puţin 5 kW pe fiecare tonă din masa maximă tehnic admisibilă + masa remorcabilă cu dispozitiv de frânare a acestora.
2.5. în cazul autobuzelor şi microbuzelor, masa pasagerilor (masa unui pasager stabilită conform tabelului de mai jos înmulţită cu numărul pasagerilor) + masa proprie a vehiculului + masa corespunzătoare bagajelor (100 kg pentru fiecare mc din volumul compartimentelor de bagaje + 75 kg pentru fiecare mp din suprafaţa acoperişului prevăzut pentru transportul bagajelor) + masa maximă tehnic admisibilă pe cupla de remorcare (dacă este montat dispozitivul pe vehicul) nu trebuie să fie mai mare decât masa maximă tehnic admisibilă.
2.6. în tabelul de mai jos sunt prezentate valorile rezervate masei unui pasager, precum şi spaţiul destinat acestuia în picioare:
________________________________________________________________________
| Clasa vehiculului | Masa pasagerului | Spaţiul convenţional pentru un |
| | (kg) | pasager în picioare (mp/pasager) |
|___________________|__________________|_________________________________|
| Clasa 1 şi A**) | 68 | 0,125 |
|___________________|__________________|_________________________________|
| Clasa II | 71*) | 0,15 |
|___________________|__________________|_________________________________|
| Clasa III şi B | 71*) | Fără pasageri în picioare |
|___________________|__________________|_________________________________|
*) Inclusiv 3 kg bagaj de mână
**) Dacă un vehicul din clasele II, III sau B trebuie să fie omologat şi ca vehicul din clasele I sau A, la omologarea pentru aceste clase nu trebuie să se ţină seama de masele bagajelor transportate în spaţiile de bagaje, care nu sunt accesibile din exteriorul vehiculului.
2.7. Pentru vehiculele din categoriile L6e şi L7e destinate transportului de mărfuri şi concepute pentru a fi echipate cu suprastructuri interschimbabile, masa totală a acestor suprastructuri nu va intra în calculul masei la gol şi este considerată ca făcând parte din sarcina utilă. O suprastructură este considerată ca interschimbabilă dacă ea poate fi uşor demontată de pe şasiu-cabină fără utilizarea unor scule.
2.8. Modificarea masei maxime tehnic admisibilă a unui vehicul se acceptă dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele cerinţe:
2.8.1. respectivul tip de vehicul este omologat şi la valorile modificate ale maselor, fapt dovedit prin prezentarea certificatului de omologare în conformitate cu Directiva 97/27/CEE;
2.8.2. producătorul vehiculului sau reprezentantul acestuia în România procedează la înlocuirea plăcuţei constructor iniţiale cu o alta care conţine valorile modificate ale maselor;
2.8.3. analiza tehnică şi verificările efectuate demonstrează faptul că eventualele modificări aduse vehiculului menţin gradul de siguranţă rutieră şi protecţie a mediului impus de prezentele reglementări pentru categoria respectivă de vehicul.
2.9. în cazul modificărilor vehiculelor care afectează masa proprie a acestora (schimbarea motorului cu unul cu un alt cod, modificarea numărului de locuri, modificarea/înlocuirea suprastructurii etc.), noua repartiţie de mase sau poziţia actuală a centrului de masă trebuie să respecte condiţiile prezentei reglementări. în cazul în care poziţia centrului de masă s-a modificat semnificativ, omologarea individuală se poate acorda numai dacă rezultatele încercărilor de stabilitate sunt favorabile.